7 kloke ting du bør gjøre hvis du får en inkassosak

7 kloke ting du bør gjøre hvis du får en inkassosak

Det er enkelt å skvette til hvis man finner et inkassokrav i postkassen, men i denne uhyggelige situasjonen finnes det likevel en vei ut. I denne artikkelen kan du lese om de viktigste tingene du bør gjøre dersom du havner i en slik situasjon.

1. Sjekk om kravet du har fått stemmer

Med en gang du åpner brevet bør du sjekke om inkassokravet er korrekt. Kommer kravet som en konsekvens av manglende betaling for en vare eller tjeneste? Hvis dette er tilfellet, må du sjekke om beløpet er riktig.

2. Sjekk om du kan klage

Har du barn under 18 år bør du sjekke opp om kravet kommer av kjøp og bestillinger de har foretatt seg. Siden personer under 18 år ikke har lov til å bestille varer på egen hånd, hvis de ikke har fått godkjennelse av en foresatt, kan du klage på grunnlaget til inkassokravet dersom dette kommer som følge av en handling gjort av en umyndig person.

Tips! Les mer om å klage på inkassokrav på Forbrukertilsynet.

3. Ta kontakt umiddelbart hvis du ser at kravet er betalt

Vet du at du har betalt kravet du har fått, må du kontakte inkassoselskapet med en gang for å oppklare saken.

Her kan det være en stor fordel å sende en skriftlig henvendelse slik at du får kartlagt hva som har skjedd. På denne måten får du dokumentert alt dersom dette blir en større sak ved en senere anledning.

4. Betal med en gang

Samtykker du i kravet, eller blir dømt til å betale kravet av Forliksrådet, bør du betale dette før fristen går ut.

Dersom du ikke gjør det, risikerer du å få flere avgifter på inkassobeløpet. I henhold til inkassoloven, blir kravet krevet inn. Da risikerer du å få tvangssolgt ting av store verdier, eller bli trukket i lønn.

Betal regninger i tide
En god vane er å betale regninger ukentlig så man slipper å tenke på dette når inkassoen kommer. | Foto: EKATERINA BOLOVTSOVA

5. Vær samarbeidsvillig

Selv om du er enig eller uenig i kravet du har fått, så er det viktig å kommunisere med en god tone, uansett om kommunikasjonen skjer skriftlig eller muntlig, i møte med inkassobyrå eller forliksråd.

Det er enkelt å hisse seg opp i situasjoner hvor man kanskje ikke blir enige, men det beste er å holde seg saklig. Øv deg på argumentene dine før du tar kontakt med inkassoselskapet, slik sikrer du deg at får frem budskapet ditt på best mulig måte.

6. Ikke glem kravet

Uansett om du er enig eller uenig i kravet du får, er det viktig at du ikke lar kravet bli liggende uten å gjøre noe. Blir den liggende i noen dager, er det lett å glemme den over lengre tid.

Se også: Kredittkort man kan få på dagen

7. Styr unna fremtidige krav

Når du er ferdig med en inkassosak bør du sørge for at du slipper å gå gjennom en slik situasjon igjen. Følg med på alle regninger som kommer og betal disse i tide slik at du holder en god oversikt på privatøkonomien.

Gå til om Morten Haugdahl Lie side

Denne siden er skrevet av

Morten Haugdahl Lie

Les biografien

Innholdet på denne siden er skrevet av Morten Haugdahl Lie. Morten har 6 års erfaring innen journalistikk med spesialisering i bank -og finansprodukter. Vi skriver kun om banker og kredittselskaper som er regulert av Finanstilsynet.

Andre artikler

Overføre fra kredittkort til konto
Artikler

Overføre fra kredittkort til konto

Du kan alltids overføre penger fra kredittkort til en bankkonto. Det betyr imidlertid ikke at det er en god løsning med tanke på gebyrer og eventuelt frafallelse av den rentefrie perioden på kortet. Her går vi gjennom faktorer du må...

Kredittkort
Artikler

Hvor mange kredittkort kan man ha?

Så lenge du har en økonomi som tåler det, kan du sitte med så mange kredittkort du vil. Det vanligste er imidlertid å ha 1-2 kort og det blir samtidig enklere å holde styr på kredittkortgjelden med ett eller to...