Hva er BankID?
BankID ble utviklet og spredt ut til norske bankkunder fra 2004. Hele 4,3 millioner nordmenn bruker BankID i dag.
BankID er en digital identifisering som betyr at du slipper å identifisere deg fysisk. Samtidig er det en trygg måte å signere avtaler og erklæringer på.
I begynnelsen brukte man BankID gjennom en personlig kodebrikke. Nå kan man benytte mobilen og en egen app til dette formålet.
Kan jeg skaffe meg kredittkort uten å bruke BankID?
Selv om det ikke er umulig å få kredittkort uten bankID, er det en noe vanskelig prosess. Som et alternativ til BankID, kan du møte opp personlig og identifisere deg med for eksempel et pass.
I dag opererer imidlertid de fleste banker av lån uten sikkerhet og kredittkortselskaper utelukkende på nett, noe som begrenser mulighetene for kredittkort uten BankID.
Dermed må du ofte møte opp hos de store bankene som fortsatt har filialer nært der du bor. Skal du skaffe deg et kredittkort fra disse bankene, kreves det at du blir kunde der. Du må derfor opprette konto ved et personlig oppmøte samt legitimering. I tilknytning til dette kommer banken garantert til å anbefale deg om å søke om BankID.
Store banker som DNB og Sparebank1 tilbyr konto uten å måtte bruke BankID.
Hvordan søker jeg om kredittkort med BankID?
Banker og kredittkortselskap opererer med BankID når det gjelder søknader om kredittkort og andre ulike tjenester. De aller største bankene vil vanligvis kreve at du oppretter et kontoforhold hos dem først. Hos andre banker og kredittkortselskaper kan du sende en søknad om kredittkort direkte.
Dette gjør du ved å fylle ut søknadsskjemaet som blant annet inneholder punktene personalia, gjeld og økonomi. Deretter sender du søknaden og bekrefter identiteten din med BankID. Slik sikrer du samtidig at uvedkommende ikke kan ta opp lån eller kredittkort i ditt navn.
Du velger selv om du vil signere avtalen om kredittkort med BankID, eller for hånd. Dersom du ønsker å signere for hånd må avtalen sendes per post.
Slik logger du inn i nettbanken med BankID
De aller fleste kredittkort har en tilknyttet nettbankløsning. Det er for eksempel her du må logge inn for å se alle dine transaksjoner med kortet.
Innlogging i nettbanken med kodebrikke:
- Du starter med å slå inn personnummeret ditt
- Tast så inn en engangskode som vil vises på kodebrikken eller engangskode mobil-app
- Til slutt taster du inn en personlig kode/passord
Bruker du mobilen til å logge inn, trenger du bare å taste inn din personlige pin-kode.
Hvorfor vil ikke alle bruke BankID?
Som tidligere nevnt bruker 4,3 millioner nordmenn BankID, det er nesten alle i landet. Det kan likevel være noen eldre personer som synes BankID er for komplisert å bruke. Eldre personer har lenge hatt for vane å gjøre sine finansielle gjøremål i selve bankfilialene, og så lenge dette er et alternativ vil de gjerne fortsette med dette.
Noen føler kanskje at BankID er utrygt, eller er redd for å miste kodebrikken eller telefonen sin. På en annen side blir det bare mer og mer vanskelig å klare seg uten BankID. Dette gjelder ikke bare søknader om kredittkort.
Flere og flere offentlige og private instanser opererer med BankID i legitimasjonsprosesser. Skal du logge inn på nettsidene hos eksempelvis Skatteetaten eller NAV må du bruke BankID.
Vet du om noen som ikke vil opprette en BankID fordi de ikke vet mye om det, kan det hjelpe og anbefale vedkommende om å be venner eller familie om å hjelpe de i gang.